18 Νοεμβρίου 2013

Γιατί και τα παιδιά έχουν άγχος!


Πολλά παιδιά και έφηβοι βιώνουν άγχος κατά τη διάρκεια της ανάπτυξής τους. Το άγχος τους μπορεί να είναι λειτουργικό ή παθολογικό και συνήθως σε αυτές τις ηλικίες αφορά στη σχολική επίδοση ή/και στην αποδοχή από τους συνομηλίκους. Το άγχος είναι ένα λειτουργικό συναίσθημα που διευκολύνει και προειδοποιεί το άτομο για την αντιμετώπιση δύσκολων καταστάσεων. Σε περίπτωση, όμως, που το άγχος είναι επίμονο και βιώνεται σε υπερβολική ένταση και είναι δυσανάλογο σε σχέση με το ερέθισμα που το προκαλεί τότε μπορεί να αποτελεί ένδειξη κάποιου τύπου αγχώδους διαταραχής. 
Τα παιδιά και οι έφηβοι αντιδρούν στο άγχος διαφορετικά από ότι οι ενήλικες. Για παράδειγμα μπορεί ένα παιδί να εκφράζει το άγχος του μέσω κάποιων εκρήξεων θυμού και οργής και κάποιο άλλο παιδί μπορεί να μην εξωτερικεύει καν το συναίσθημα του άγχους. Τα αίτια του άγχους σε αυτές τις ηλικίες μπορεί να ποικίλουν, και συνήθως αφορούν στη σχολική επίδοση ή και στις υψηλές απαιτήσεις που πλέον έχουμε όλοι -γονείς και εκπαιδευτικοί- από τα παιδιά μας. Όσον αφορά στους εφήβους πηγή άγχους μπορεί να είναι και η μεταβατική περίοδος από την παιδική ηλικία προς την ενήλικη ζωή.
Στην αντιμετώπιση και στη διαχείριση του άγχους των παιδιών μας μπορούν να βοηθήσουν τόσο οι εκπαιδευτικοί και οι σχολικοί σύμβουλοι όσο και οι ίδιοι οι γονείς. Οι εκπαιδευτικοί και όλοι οι εμπλεκόμενοι στην εκπαιδευτική διαδικασία πρέπει να ενθαρρύνουν το παιδί που βιώνει άγχος, να το παροτρύνουν να ζητήσει στήριξη σχετικά με τις ανησυχίες του και σε περίπτωση που το αγχώνουν οι τρόποι εξέτασης κατα τη διάρκεια του μαθήματος, να του παρέχει εναλλακτικούς τρόπους εξέτασης. Ακόμα ο εκπαιδευτικός θα πρέπει σταδικά να εκθέτει σε καταστάσεις που πυροδοτούν άγχος το παιδί που βιώνει άγχος και να το ενθαρρύνει να συμμετέχει σε ομαδικές δραστηριότητες, καθώς πολλές φορές αυτές δημιουργούν ένα υποστηρικτικό περιβάλλον για τα παιδιά. Επιπλέον, οι γονείς είναι η πιο σημαντική πηγή διαπροσωπικής και κοινωνικής ενίσχυσης που επηρεάζει τη μάθηση και διαμορφώνει τις στάσεις και τις αξίες των ατόμων κατά την ανάπτυξή τους. Οι γονείς θα πρέπει σε περίπτωση που αντιληφθούν ότι το παιδί τους βιώνει κάποια αγχώδη κατάσταση θα πρέπει να συζητήσουν μαζί τους ώστε να αντιληφθούν τις αιτίες του άγχους τους. Σε οποιαδήποτε συζήτηση με τα παιδιά σας θα πρέπει να ακούτε ενεργητικά το παιδί όταν είναι αγχωμένο χωρίς να ασκείτε κριτική. Επιπλέον, προσπαθήστε να σεβαστείτε το συναίσθημα του παιδιού ακόμα κι αν εσείς δεν το κατανοείτε ή δεν το θεωρείτε σημαντικό. Τέλος, αφήνετε το παιδί να παίρνει πρωτοβουλίες, βοηθήστε το να προγραμματίζει τις δραστηριότητές του και προτείνετε του να κάνει διαλείμματα όταν διαβάζει. 

Είναι πολύ σημαντικό ως γονείς να βεβαιωθείτε ότι υπάρχει χρόνος να απολαμβάνει την ηλικία του και ότι δεν έχει επιφορτιστεί με υποχρεώσεις τις οποίες δεν μπορεί να αντέξει!

04 Σεπτεμβρίου 2013

Σχολική φοβία..


Η καινούργια σχολική χρονιά σε περίπου μια εβδομάδα θα ξεκινήσει με τα 'πρωτάκια' να αντιμετωπίζουν την μεγαλύτερη μετάβαση στη μέχρι τώρα ζωή τους..Η φοβιά που μπορεί να αντιμετωπίζουν τα παιδιά δεν είναι παράλογη αν σκεφτεί κανείς ότι αποχωρίζονται το οικείο οικογενειακό και προσχολικό περιβάλλον.Πλέον τα 'πρωτάκια' μας είναι αντιμέτωπα με ενα νέο περιβάλλον, καινούργιους ανθρώπους, ανεξερεύνητους χώρους και άγνωστα παιδιά. Ενα λοιπόν μικρό ποσοστό (4%-5%) παιδιών αντιμετωπίζουν αυτό που ονομάζουμε σχολική φοβία/άρνηση. Η σχολική φοβία ορίζεται ως "η διστακτικότητα ή άρνηση του παιδιού να πάει στο σχολείο εξαιτίας αγχους που σχετίζεται με το καινούργιο σχολικό περιβάλλον ή/και τον αποχωρισμό από τη μητέρα του''. Συχνά η σχολική φοβία συνδέεται και με το γεγονός ότι πλέον το παιδί βρίσκεται σε ένα χώρο χωρίς παιχνίδια αλλά με θρανία και καρέκλες όπου καλείται να ανταποκρίνεται σε ομαδικές εντολές και γενικότερα να μάθει όλες τις υποχρεωσεις που 'πρέπει' να έχει κάθε μαθητής. Πλέον το παιδί πρέπει να σταθεί σε αυτό το καινούργιο πλαίσιο -και το σχολικό αλλά και το οικογενειακό- σαν μαθητής. Για κάποια παιδιά το νέο αυτό πρόγραμμα και οι νέες απαιτήσεις μπορεί να τους φοβίσουν. 

Πώς λοιπόν μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν και να προετοιμάσουν τα παιδιά τους για αυτή την επερχόμενη αλλαγή;;
  • Είμαστε συναισθηματικά έτοιμοι εμείς σα γονείς να αφήσουμε το παιδί να αυτονομηθεί και να ανεξαρτητοποιηθεί, καθώς πολλοί γονείς χρειάζονται χρόνο να προσαρμοστούν στην ιδέα ότι το παιδί τους θα φύγει από το σπίτι.
  • Ενισχύουμαι συναισθηματικά το παιδί λέγοντάς του: Είμαι σίγουρη πως θα τα καταφέρεις! ή Είμαι πολύ περήφανη για σένα!κ.α.
  • Δεν μεταφέρουμε το δικό μας άγχος για τις σχολικές του επιδόσεις στο παιδί καθώς αυτό είναι κάτι το οποίο θα δυσκόλευε ακόμη περισσότερο την προσαρμογή του στο νέο περιβάλλον.
  • Δημιουργούμε ενα σταθερό καθημερινό πρόγραμμα για το παιδί (ώρες ύπνου, φαγητού, παιχνιδιού και μελέτης)
  •  Η συνεργασία γονέων-σχολείου έχει επίσης μεγάλη σημασία για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της σχολικής φοβίας.Οι γονείς μπορούν να μοιραστούν το πρόβλημα με το προσωπικό του σχολείου με σκοπό  να συμβάλλει από τη δική του πλευρά στη σταδιακή επανένταξη του παιδιού στο σχολείου.
  • Το υποστηρικτικό κλίμα στην τάξη, τα σαφή  όρια από την πλευρά του δασκάλου αλλά και η θερμή  υποδοχή του παιδιού στην πόρτα από το δάσκαλο για κάποιο διάστημα , έτσι ώστε να ενισχυθεί ο αποχωρισμός από το γονιό,θα εξομάλυναν τη φοβική αντίδραση του παιδιού προς το σχολείο.
  • Τέλος, εμπιστευόμαστε το παιδί μας ότι θα τα καταφέρει και του δίνουμε χρόνο να προσαρμοστεί σε αυτή τη νέα του ζωή!
 
Εύχομαι καλή και δημιουργική σχολική χρονιά σε όλους τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς!
 
 
Πηγές: Βίκη Παυλίδη, Εκπαιδευτική Ψυχολόγος
www.e-psychology.gr
 

02 Ιουνίου 2013

Δημιουργικό καλοκαίρι!!

Επίσημα το καλοκαίρι ήρθε!Ο Ιούνιος μπήκε και όσοι δεν έχουν πάρει τα παιδιά τους να κάνουν τα πρώτα τους μπάνια σας το προτείνω ανεπιφύλακτα!

Τα σχολεία σε λίγες μέρες κλείνουν και ξεκινούν οι 3 απολαυστικοί μήνες για τα παιδιά...κάτι που όλοι μας λίγο ή πολύ αναπολούμε!
Για όσους από εσάς δεν έχουν σκεφτεί τι θα κάνουν τα παιδιά σας μέχρι να πάρετε και εσείς την καλοκαιρινή σας άδεια σκέφτηκα να σας προτείνω κάποιες δημιουργικές δραστηριότητες ή/και κατασκηνώσεις!Το παρακάτω site έχει φτιάξει έναν οδηγό summer camps που τον βρήκα εξαιρετικά ενδιαφέρον!http://www.elamazi.gr/summer-camp-2013/ 

Καλό θα ήταν να προτρέψουμε τα παιδιά μας να πάνε σε κάποια κατασκήνωση ή να απασχολούνται με κάποιες δραστηριότητες λίγες ώρες την ημέρα από το να είναι μπροστά σε μια τηλεόραση ή μια οθόνη υπολογιστή!

08 Μαΐου 2013

Το παιδί με Μαθησιακές Δυσκολίες...


Τι είναι οι μαθησιακές δυσκολίες;
Μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να συναντήσει ο καθένας μας. Πολλές φορές, μάλιστα, μπορεί να είναι και διδακτικές δυσκολίες, δηλαδή να μην είναι συμβατός ο μαθητής με το δάσκαλο κι έτσι να δυσκολευτεί να μάθει ή ο δάσκαλος να μην έχει καλή μεταδοτικότητα. Τέτοιου είδους δυσκολίες είναι συνηθισμένο φαινόμενο, έχουν τύχει σε όλους μας. Είναι διαφορετικές από τις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίες περιλαμβάνουν και τη γνωστή δυσλεξία, αλλά και τη δυσαριθμησία, τη δυσαναγνωσία και την ειδική διαταραχή γραπτής έκφρασης. Επίσης, είναι διαφορετικές από τις γενικές μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίες αφορούν όσους αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα στις γνωστικές τους λειτουργίες, λόγω νοητικής υστέρησης, αισθητηριακών ή κινητικών προβλημάτων, σοβαρών προβλημάτων υγείας και χρόνιων νοσημάτων ή ψυχικών διαταραχών.

Η διάσπαση προσοχής και η υπερκινητικότητα είναι δείγμα προβληματικού παιδιού;
Πολλές φορές, το παιδί που αντιμετωπίζει μαθησιακές δυσκολίες, στην πραγματικότητα βιώνει μεγάλο άγχος και εσωτερική ένταση. Φοβούνται πάρα πολύ την απόρριψη από το οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον και την αποτυχία. Αυτός ο φόβος εκδηλώνεται με διάσπαση προσοχής και διαταραχή συγκέντρωσης.

Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε την ψυχολογική πίεση που ασκείται σε ένα μαθητή με μαθησιακές δυσκολίες, καθώς βιώνει συνεχώς τη ματαίωση. Φανταστείτε ότι κάθε προσπάθεια που κάνει προκειμένου να πετύχει μια ικανοποιητική επίδοση συνοδεύεται από ψυχολογική πίεση. Πόσο εύκολο είναι γι' αυτό το παιδί να πετύχει στην προσπάθειά του και να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις του περιβάλλοντός του; Φαύλος κύκλος, λοιπόν.

Δυστυχώς, όμως, ακούω όλο και πιο συχνά, εκπαιδευτικούς να αναφέρουν τη διάσπαση προσοχής και την υπερκινητικότητα ως τόσο σοβαρά προβλήματα που χρειάζονται ειδικό παιδοψυχολόγο. Αυτό δεν ισχύει σε όλες τις περιπτώσεις. Φυσικά και υπάρχουν κάποιες τέτοιες περιπτώσεις, αλλά είναι ελάχιστες.

Πώς μπορώ, σαν εκπαιδευτικός και σαν γονιός, να βοηθήσω στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης του παιδιού;
Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί είναι οι πιο σημαντικοί παράγοντες για να άρουν τα αρνητικά συναισθήματα που βιώνει το παιδί και να ενισχύσουν την αυτοεκτίμησή του. Έτσι, θα το βοηθήσουν να ενταχθεί ομαλά στο σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον.

Ο εκπαιδευτικός και ο γονιός μπορούν να προσφέρουν σημαντική βοήθεια, τόσο με το να προσφέρουν καθημερινά την υποστήριξή τους με τρόπο διακριτικό στην αντιμετώπιση των γνωστικών αδυναμιών, όσο και με το να προσφέρουν συνεχώς την ενθάρρυνσή τους, αξιοποιώντας τα δυνατά σημεία του μαθητή. Αντιθέτως, η αρνητική κριτική, οι μειωτικοί χαρακτηρισμοί, η έλλειψη κατανόησης και επιμονής, εμποδίζουν την ομαλή ένταξη του παιδιού στο σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον και δημιουργούν αρνητικά συναισθήματα, αποδυναμώνουν τα κίνητρα για τη μάθηση και ενισχύουν το άγχος, τους φόβους και τις ανησυχίες του παιδιού.

Ο Αϊνστάιν είχε πει:
Καθένας από εμάς είναι μια ιδιοφυΐα.
Αν, όμως, κρίνεις ένα ψάρι από την ικανότητά του να ανέβει ένα δέντρο
το ψάρι θα ζήσει όλη του τη ζωή πιστεύοντας ότι είναι χαζό.
 


Πηγή: http://www.irinivasilaki.com/paidiatros/

29 Απριλίου 2013

Για ένα δημιουργικό Πάσχα!

Μεγάλη Δευτέρα σήμερα και το Πάσχα έρχεται με γρήγορους ρυθμούς! 'Οσοι λοιπόν έχετε χρόνο και θέλετε να τον αφιερώσετε στα παιδιά ή τα βαφτιστήρια σας παρακάτω θα βρείτε κάποιες ενδιαφέρουσες πασχαλινές εκδηλώσεις...

Στο Μουσείο Πειραμάτων οι μικροί μας φίλοι θα δουν πώς λειτουργεί μια εκολαπτική μηχανή και εαν είναι τυχεροί μπορεί να δουν και κανένα κοτοπουλακι να γεννιέται! Διάφορα πειράματα και παιχνίδια θα περιμένουν όσους βρεθούν εκεί..Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να μπείτε εδώ http://www.mouseiopeiramaton.gr/2013/04/02/pasxa_mouseiopeiramaton/

Στο κέντρο "Ελληνικός Κόσμος" πραγματοποιούνται πασχαλινές δραστηριότητες, όπως κατασκευές και ζωγραφική. Επίσης, μπορούν τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με αρωματικά φυτά της Ελλάδας (ρίγανη, δεντρολίβανο, θυμάρι) ανακαλύπτωντας τη χρησιμότητά τους και φυτεύοντάς τα σε μικρά γλαστράκια! Ενημερωθείτε σχετικά εδώ http://www.ime.gr/edu/other_spring.html

Τέλος, όσοι θέλουν να αγοράσουν πασχαλινές λαμπάδες μπορούν να το κάνουν στηρίζοντας το Χαμόγελο του Παιδιού. Στο εμπορικό κέντρο Athens Heart έχει στηθεί Πασχαλινό Bazaar με λαμπάδες και διάφορα πασχαλινά διακοσμητικά είδη. Το bazaar διαρκεί μέχρι τη Μεγάλη Τετάρτη και τα έσοδα θα διατεθούν στο Χαμόγελο του Παιδιού.    

Εύχομαι Καλό Πάσχα σε όλους!